Picadeli förnyar sitt engagemang för hållbarhet genom innovativa papplock

Salladspionjärerna på Picadeli tar ytterligare steg mot en mer hållbar framtid genom att introducera plastfria papperslock för sina gröna salladsskålar. Denna nyskapande satsning har potential att eliminera 250 ton plastavfall årligen och är en del av Picadelis pågående arbete för att minska miljöpåverkan. Med ett kreativt partnerskap med Graphic Packaging International har Picadeli utvecklat dessa lock, vilka kombinerar funktionalitet och hållbarhet.

Hållbarhet har länge varit en central del av Picadelis fokus. Genom att fasa ut rött kött, erbjuda växtbaserade proteiner, och införa möjligheten att panta salladsskålar, har Picadeli redan gjort betydande framsteg. Nu, genom detta samarbete med Graphic Packaging International, tar Picadeli ett steg framåt mot att minska plastavfall genom att ersätta plastlock med hållbara och återvinningsbara papperslock.

"Vi värdesätter vår planets hälsa lika högt som vi värdesätter den hälsosamma maten! Att hushålla med planetens begränsade resurser är en självklarhet. Vi har länge arbetat för att fasa ut plastlocken – och nu är vi äntligen där! Satsningen kommer att innebära en besparing på 250 ton plast, varje år. Med tanke på att vi säljer nästan 50 miljoner sallader årligen så har vi ett stort ansvar. Det tar vi på allvar! Samtidigt måste våra satsningar på hållbarhet också gynna våra kunder. Därför är vi glada att vi äntligen har lyckats ta fram ett plastfritt, och samtidigt högkvalitativt och funktionellt lock," säger Henrik Åkerman, Head of Quality, Sourcing and Supply Chain på Picadeli.

De nya locken, tillverkade av förnybara material från hållbart skogsbruk, är utformade för att klara fukt och kyla samtidigt som de är lätta att använda. De presenterar en innovativ snäppförslutning för att säkerställa användarvänlighet och undvika spill. Denna förändring förväntas spara 250 ton plastavfall varje år och är ett steg närmare Picadelis mål att minska sin miljöpåverkan.

Picadeli, som är en ledande aktör inom hälsosam snabbmat i Europa och USA med närmare 2 000 salladsbarer i Europa, är fast beslutna att inte bara förbättra sina produkters hälsosamhet utan också deras ekologiska fotavtryck. Genom detta partnerskap med Graphic Packaging Tibro AB har Picadeli inte bara skapat en produkt utan också ett medel för förändring och medvetenhet.

De nya locken kommer att introduceras i Picadelis salladsbarer under hösten 2023 och markera ännu ett steg i deras pågående arbete för att göra hälsosam mat och en hälsosam planet till verklighet.

Kontakt:

Eva Andersson

Presschef, Picadeli

Telefon: 123-456-7890

E-post: eva.andersson@picadeli.com

Åke Larsson

VD, Graphic Packaging Tibro AB

Telefon: 987-654-3210

E-post: ake.larsson@graphicpackaging.com

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Andra artiklar om

Hållbarhet